En zó blijf je de concurrentie voor!
Je moet je sterk positioneren op de markt. Om voor te blijven op je concurrenten kun je een sterkte-zwakte analyse maken.
Bij zo’n analyse kijk je naar de punten waarop jij goed presteert en welke punten je nog moet verbeteren. Je kunt met de uitslagen van deze analyse de toekomst van jouw onderneming bepalen.
Een sterkte-zwakte analyse noemen ze ook wel een SWOT analyse. Dit staat voor Strengths, Weaknesses, Oppurtunities and Threats. Je kijkt bij zo’n analyse niet alleen naar de sterke en zwakke punten, maar ook naar de kansen die je kunt pakken en de bedreiging die jouw concurrenten vormen. Je moet bij een sterkte-zwakte analyse zo objectief mogelijk kijken naar jezelf.
Interne elementen
De analyse is opgedeeld in interne en externe elementen. Je kijkt bij interne elementen naar de sterke en zwakke punten van jezelf. Hoewel het ‘intern’ is, kun je jezelf wel vergelijken met de concurrent. De snelste manier om te ontdekken waar jij slecht in bent, is zien dat een ander het beter doet.
Bron: ZZP Servicedesk
Lees beslist verder en dan zie je wat jouw zwakke punten zijn!