Er zijn maar weinig ondernemers die het écht goed doen
Na het coachen van honderden ondernemers legt Robbert van Geldrop de vinger op de zere plek. Dit zijn de 5 redenen waarom startups uiteindelijk falen.
Afgelopen jaar hebben we het coachen van startups met Firmhouse naar een heel ander niveau gebracht. We hebben het merendeel van de Nederlandse accelerator-programma’s ondersteund met workshops en coaching, waaronder Rockstart, Utrecht Inc, YES!Delft, Let It Grow, ING, Unilever en Philips. Daarbij hebben we de voortgang bijgehouden en vastgelegd van de meeste teams op basis van onze sessies en die van andere mentoren.
De inzichten die we daar hebben opgedaan leggen een diepere laag van oorzaken en patronen bloot, die verklaren waarom startups uiteindelijk falen. Je bent immers als team zelf verantwoordelijk voor het lot van je startup.
1. Klantbegrip is nog altijd de moeilijkste noot om te kraken
Er staan veel obstakels tussen ondernemers of intrapreneurs en hun klanten in, die het lastig maken om de wensen en behoeften van klanten echt te begrijpen. Het is een zorg bij 50% van de sessies die we met teams hebben.
Tegelijkertijd is klantbegrip een fundamentele, drijvende kracht achter langdurige tractie als een team dit eenmaal in de vingers heeft:
- Marketingmateriaal schrijft bijna zichzelf op basis van de woorden die klanten zelf gebruiken.
- Het kiezen van kanalen voor het werven van klanten is geen raadspelletje meer.
- Het ontwerpen van (online) experimenten is makkelijker.
De meeste ondernemers doen niet wat nodig is wanneer het neerkomt op klantbegrip. Dat is vaak een kwestie van de houding die hij of zij heeft ten aanzien hiervan. Zelfs ervaren, succesvolle ondernemers vinden het een controversieel onderwerp. Juist dat maakt het zo moeilijk.
Er zijn maar weinig ondernemers die dit van nature echt goed doen. Het gaat dan.....
ZZP Netwerk Nederland adviseert je verder te lezen >>>
Bron: Sprout