Excelleren in klantenservice; hoe doe je dat?
Zet nét dat extra stapje, wees klant geobsedeerd en stel vroegtijdig bij als het niveau dreigt te dalen. Met deze 4 voorbeelden kun je ook jouw klantenservice laten excelleren.
Wat motiveert bedrijven en hun werknemers om mensen een geweldige klantenservice ervaring te bezorgen? Deze bedrijven zijn elk op hun eigen wijze meesters in klantenservice. Wat kunnen we van hen leren?
#1. Amazon: Wees geobsedeerd door je klanten
Ook internetretailer Amazon heeft de tevredenheid van de klant hoog in het vaandel staan. Zeer hoog zelfs. Daarom krijgen alle werknemers van het bedrijf, inclusief ceo Jeff Bezos zelf, elk jaar twee dagen callcentertraining. Zodat iedereen weer even goed onthoudt hoe belangrijk het is om niet alleen naar de klanten te luisteren, maar vooral ook te begrijpen wat ze willen. Een geliefde uitspraak van Bezos luidt dan ook: "We zijn niet geobsedeerd door de concurrent, maar we zijn geobsedeerd door de klant."
Bezos plaatste daarom al in de begindagen van Amazon een lege stoel aan de vergaderzaal en vertelde zijn managers dat ze er vanuit moesten gaan dat de klant ook aanwezig was, en in die stoel had plaatsgenomen. Nog een andere Bezos-wijsheid: voor de opkomst van e-commerce deelde één blije klant zijn tevredenheid met zes vrienden. De huidige klant vertelt het aan zesduizend anderen.
Bron: Sprout