ZZP'er zet zakelijk netwerk graag open voor anderen
Zzp’ers helpen elkaar graag bij het vinden van nieuwe opdrachten. Netwerken is hierbij een onmisbaar middel. Zzp’ers stellen steeds vaker via social media hun netwerk voor elkaar open en delen ervaringen die ze hebben met opdrachtgevers en intermediairs.
Dat referenties uitwisselen, netwerken en goede bemiddeling steeds belangrijker is binnen de flexmarkt blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.224 zzp’ers in samenwerking met Yacht.
Verbinden
Uit het onderzoek blijkt dat ‘verbinden’ een belangrijke factor is voor zzp’ers. Veel zzp’ers (59,4 procent) komen aan opdrachten door middel van mond-tot-mond reclame. Daarnaast komt 41,6 procent voornamelijk aan opdrachten via een intermediair of marktplaats. Fysiek netwerken blijft, naast online netwerken, ook belangrijk voor zzp’ers. Bijna vier op de tien zzp’ers (38,3 procent) komen op die manier aan een nieuwe opdracht.
Openstellen netwerk
Het openstellen van (zakelijke) netwerken is erg belangrijk bij het genereren van nieuwe opdrachten. Enerzijds worden daar intermediairs voor ingezet (48,3 procent) en anderzijds worden social media kanalen gebruikt. Zo gebruiken ruim voer op de tien zzp’ers (41,4 procent) LinkedIn om elkaar op de hoogte te houden van nieuwe opdrachten. Ook via Twitter (25,5 procent), Facebook (25,2 procent) en WhatsApp (24,4 procent) worden veel tips, contacten en vacatures gedeeld.
Bron: Brisk Magazine