De 5 meest voorkomende valkuilen in marketing en communicatie
Marketing en sales zijn samen verantwoordelijk voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Veel ondernemers besteden hier dan ook veel aandacht aan. Toch betekent dit lang niet altijd dat dit zo succesvol is, ondanks de vele inspanningen en aandacht. Hoe dat komt? Dit zijn de vijf belangrijkste valkuilen op het gebied van marketing en sales en wat je daarvan kunt leren.
1. Geen duidelijke positionering en merkidentiteit
Vaak gaat het bij organisaties al mis bij het bepalen van hun onderscheidend vermogen, aldus Frank Hartog, mede-eigenaar van marketing agency UBO. ‘Veel bedrijven hebben niet helder wie de doelgroep is, wat hun diepste verlangens en ambities zijn en wat voor oplossing je daartegenover zet. Als je de waardepropositie niet helder hebt, is marketing en sales kansloos’, legt hij uit. ‘Welk pijnpunt lost je product of dienst op? En hoe ziet dat eruit? Vanuit daar bepaal je een duidelijke missie, visie en positionering.’
Vervolgens moet je als merk bepalen welk verhaal je wilt vertellen. Dat geldt zeker wanneer je in de zakelijke dienstverlening actief bent. Je dienst op zich is dan niet onderscheidend. Je hebt een sterk merk nodig om op te vallen en potentiële klanten aan je te binden. Zonder sterk merk kan je marketing en sales niet succesvol zijn’, legt Hartog uit. ‘Je hebt storytelling en branding nodig om marketing en sales emotie en een bepaald gevoel te geven.’
2. Te veel denken in losse middelen zonder duidelijke marketingstrategie
Een fout die Hartog regelmatig tegenkomt, is dat organisaties direct in marketingmiddelen denken. ‘Ondernemers willen graag goed vindbaar zijn via Google en starten met SEA en SEO, bouwen een nieuwe website of starten met adverteren via social media. Deze middelen beoordelen ze los van elkaar. Als Google Ads niet voor ze werkt, zetten ze een belcampagne op of gaan ze verder met social selling.’
Dit is geen goed idee. Juist in de b2b-leadgeneratie is de afstemming van verschillende middelen en kanalen belangrijk. ‘Het is zeer onverstandig om elk marketingmiddel los te beoordelen, dan ontstaat er nooit synergie’, vertelt hij. Het is volgens Hartog beter om eerst een sterke marketingstrategie te ontwikkelen op basis van de bedrijfsstrategie, merkidentiteit en klantreis. En vanuit daar pas te kijken naar de marketingmiddelenmix.
Bron: MT Sprout
Lees beslist HIER verder, er zijn nog drie andere valkuilen!