De opkomst van Conversational AI: ‘Innovatie is niet te stoppen’

Conversational AI stelt machines in staat om menselijke taal te begrijpen en er op te reageren. Arthur Reitsma en Hans Harmsen van CGI Nederland vertellen over de mogelijkheden, trends en toepassingen van conversatiegerichte artificial intelligence.
CGI: in alle sectoren actief
CGI, opgericht in 1976 door founding father Serge Godin in het Canadese Quebec, behoort tot de grootste IT- en business consultancy-bedrijven ter wereld. Met 91.000 medewerkers, 21 bedrijfstakken verspreid over 400 locaties over de hele wereld biedt CGI schaalbare en duurzame diensten die wereldwijd worden gevormd en lokaal worden geleverd.
‘Ik gok dat iedereen in Nederland, minimaal één keer per dag te maken heeft met een systeem van CGI’, vertelt Arthur Reitsma, Sector Leader Financial Services bij CGI. ‘Van haven, transport, ruimtevaart tot en met de financiële sector: we zijn eigenlijk in alle sectoren actief. Het werk varieert van strategisch IT-advies, end-to-end integraties, tot zelf zogenaamde Intellectual Property (IP)-oplossingen op de markt brengen.’
‘Als we iets verkopen, dan moeten we kunnen leveren’, vertelt Reitsma. ‘We hebben namelijk geen aparte salesafdeling, waardoor ik bij iedere klant zeker moet weten dat ik kan leveren wat ik verkoop. Het maakt dat we vanuit de strategische kant nóg dichter bij de klant zitten.’
The AI-team
In de financiële sector werkt CGI voor een breed scala aan banken, verzekeraars en pensioenfondsen. ‘We hebben er eigenlijk altijd alles aan gedaan om pools te ontwikkelen waar we alle expertise uit kunnen halen’, stelt Reitsma. ‘Als we dus een bepaalde expertise snel nodig hebben, dan hoef ik maar te bellen. Om zo een soort best-in-class team te kunnen vormen rondom een bepaald vraagstuk.’