Het gaat straks echt anders op het werk (en dat geldt ook voor jou, beste ZZP'er!)
En dan hebben we het niet alleen over post-corona. Hoewel deze periode veel mensen tot nadenken heeft aangezet zijn er, los van corona, een aantal belangrijke ontwikkelingen gaande waar ‘bazen’ rekening mee moeten houden. Managers en teamleiders blijven een belangrijke factor voor het succes van de organisatie maar er gaan wel zaken veranderen.
Leidinggevenden proberen hun medewerkers zo efficiënt en effectief mogelijk te laten werken door de regels goed uit te leggen. Toch is er nog vaak sprake van productiviteitsverlies en ook nog weinig betrokkenheid van de medewerkers.
Ervaring van managers en teamleiders
Het gaat minder om de uitleg van de regels. Het blijkt beter meer tijd te besteden aan het coachen van medewerkers. om hen echt te leren luisteren naar klanten en de feedback die klanten geven. Ook is het belangrijk de sterke punten van medewerkers te ontwikkelen en deze te gebruiken om te bouwen aan een goede verbinding met klanten. Onze ervaring is dat medewerkers het graag goed willen doen, maar dat het hen nog ontbreekt aan de kennis en ervaring die managers en teamleiders al wel hebben.
Andere medewerkers
Uit een groot onderzoek blijkt dat de cultuur van organisaties sterk verbeterd kan worden en ook de betrokkenheid van medewerkers behoorlijk omhoog kan. Uit dit onderzoek komen de suggesties die je als leidinggevende hiervoor in kan zetten. Deze suggesties zijn gebaseerd op de ‘nieuwe medewerker’ die als gevolg van de verschuivingen op de arbeidsmarkt langzaam maar zeker de organisaties binnen stapt.
Bron: ManagersOnline