Sales en Marketing komen steeds dichter bij elkaar...

Je denkt misschien wat een vreemde invalshoek: The Challenger Sale* als basis voor een goed huwelijk tussen Sales en Marketing? Toch biedt deze methodiek veel kansen voor een fundamentele verzoening. Twee vakgebieden die niet bekend staan om spattende liefde voor elkaar, een verzoening is juist vandaag urgent en belangrijk.
Waarom is samenwerking juist vandaag dan zo essentieel? Klanten zeggen letterlijk tegen verkopers “vertel mij alsjeblieft iets nieuws”. Vertel mij iets dat ik nog niet weet. Over mijn bedrijf. Over mijn branche. Jij bent de specialist. Hoe gaan wij onze doelstellingen wèl halen? Wat zijn de best practices en next practices?
Waar gaat het mis? 80% van het door Marketing ontwikkelde materiaal wordt door Sales helemaal niet gebruikt*. De sales professional gebruikt dus slechts 20% van het materiaal om hun producten en diensten te kunnen verkopen aan klanten. Dat is toch best frustrerend voor Marketing? En zitten klanten te wachten op een verkoper die de brochure voorleest? Vertelt de verkoper iets nieuws of kan uw klant precies dezelfde informatie op uw website lezen?
Zelf ben ik een liefhebber van beide vakgebieden. Daarnaast ben ik bovengemiddeld geïnteresseerd in waarom Sales en Marketing binnen veel organisaties gescheiden zijn van tafel en bed. Nu las ik gisteren in één ruk het 240 pagina tellende Engelstalige boek uit getiteld The Challenger Sale*. De enige juiste conclusie die ik kon trekken is dat deze methodiek veel kansen biedt, indien Sales en Marketing de handen hiervoor in een slaan.
Lees beslist verder (Bron: SalesGids)