10 stappen naar een goede Elevator Pitch!
De term Elevator Pitch komt uit de VS waar startende ondernemers 1 minuut de tijd kregen hun business model toe te lichten (de tijd die de lift nodig had om naar boven of naar beneden te gaan) voor investeerders die tientallen investeringsverzoeken per dag krijgen.
Doelstelling en inzet van je elevator pitch
Een korte en krachtige introductie van jezelf en van je bedrijf is belangrijk voor het maken van de eerste indruk en de “klik”. Je Elevator Pitch kun je in verschillende situaties inzetten:
· Aan de telefoon
· Als start van een verkoopgesprek
· Tijdens het informeel netwerken op recepties, borrels, seminars, etc.
Honken voor de opbouw van een effectieve Elevator Pitch:
· Presenteer jezelf (naam, functie, ervaring, persoonlijke meerwaarde)
· Presenteer je bedrijf (competent, onderscheidend, passend)
· Presenteer je toegevoegde waarde (referentie verkoop)
· Presenteer je diensten (integrale aanpak)
· Presenteer de voordelen voor je gesprekspartner (vanuit globale probleemstelling)
10 stappen naar je elevator pitch
Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Het is dus cruciaal dat de eerste indruk direct raak is. Veel tijd krijg je niet, zeker niet aan de telefoon, bij de start van een gesprek of presentatie of zelfs op een feestje (zeg, waar werk jij eigenlijk ……). Binnen 2 tot 3 minuten bepalen je potentiële klanten of ze je kunnen vertrouwen, je deskundig bent, weet waar je het over hebt of nog algemener wat ze aan je zouden kunnen hebben.
Kortom, doel is je zo krachtig en onderscheidend mogelijk te positioneren zodat de kans op een positief vervolg (interesse klant, bezoekafspraak etc.) maximaal is.
Met het beantwoorden van onderstaande vragen ontstaat een goede elevator pitch.
Deze invuloefening helpt je met het formuleren van de juiste inhoud van je presentatie.
-
Maak een lijstje van de meest aansprekende projecten die jij of je bedrijf het afgelopen jaar voor opdrachtgevers hebt/heeft gedaan. Voorbeelden: gebied ontwikkeld, nieuw product op de markt gebracht, onderzoek gedaan, ontwerp gemaakt.
-
Lees de lijst nog eens na. Welke drie projecten spreken het meest tot de verbeelding of zijn het meest belangrijk geweest voor bedrijf of klant?
-
Doe je ogen dicht en probeer laat alle aspecten van het project nogmaals de revue te laten passeren. Let op: het hoeft niet jouw project te zijn. Welk onderdeel van het project was het meest bijzonder of ben je het meest trots op?