Google komt maar niet van al die Cookies af! (= probleem!)
Begin januari begon Google met het testen van een wereld waarin gebruikers van zijn browser Chrome geen cookies van derden meekrijgen, als ze surfen tussen verschillende websites. De test werd gedaan onder één procent van de gebruikers van Chrome, wat neerkomt op ruwweg 30 miljoen mensen.
Google probeert al een paar jaar af te komen van het gebruik van cookies van derden, waarmee mensen op het internet gevolgd kunnen worden. Eind dit jaar moet het helemaal rond zijn. Dan wil Google de ondersteuning voor cookies in Chrome stopzetten. Het idee is om dit systeem te vervangen met andere technologieën. Die moeten aantrekkelijk blijven voor adverteerders, maar ook de privacy van consumenten beter waarborgen.
Adverteerders, uitgevers en andere spelers in de digitale media kregen in 2020 voor het eerst te horen dat Google plannen had om de cookie uit Chrome te verbannen. Die aankondiging viel niet in goede aarde bij adverteerders.
Meerdere bedrijven uitten zorgen over de zogenoemde Privacy Sandbox-technologieën. Deze zouden allesbehalve adequate vervangingen zijn voor de cookie. Ze zouden er alleen nuttig zijn om de dominantie van Google op de advertentiemarkt te versterken.
Ondertussen verschoof Google al twee keer de deadline voor het einde van de cookie.
Einde van cookies bij Google
Een woordvoerder van het World Wide Web Consortium (W3C, een instantie die de webstandaarden voor het wereldwijde web ontwerpt en controleert) verwees de alternatieven die Google voor de cookie aanbiedt, naar de vuilnisbak. De belangrijkste kritiek was dat ze niet in staat zijn om de privacy van de gebruikers goed genoeg te beschermen.
Vorig jaar mei gaf Google aan dat ... (bron: BusinessInsider)