Wil je als zzp'er internationaal zaken doen? 4 tips die je niet mag missen
Nu het aantal zzp’ers in Nederland al een aantal jaren in de lift zit, is het nog belangrijker dan eerder om écht op te vallen met je bedrijf. Er is immers meer concurrentie te vinden, dus de kans is aanwezig dat het ineens lastiger is om potentiële klanten te vinden. Een van de stappen die je daarom kunt nemen, is je bedrijf uitbreiden naar het buitenland.
Als zzp’er biedt de wereldmarkt talloze kansen om je zakelijke horizon te verbreden. Logischerwijs neemt internationaal zakendoen wel de nodige uitdagingen met zich mee. Je moet lokale netwerken opbouwen en online zichtbaar zijn door je website te laten vertalen. In dit artikel lees je enkele essentiële tips die je als zelfstandige professional goed kunt gebruiken bij internationaal ondernemen.
1. Doe een grondige marktanalyse van internationale markt
Voordat je de internationale markt betreedt met je bedrijf is het nodig om een grondige marktanalyse uit te voeren. Begin daarom met het onderzoeken van de actuele markt in het land waar je wil gaan ondernemen. Kijk hierbij niet alleen naar de demografie en de economische status van de voor jou nieuwe markt, maar probeer ook om de lokale behoeften en trends te begrijpen. Op basis van die informatie weet je namelijk of er überhaupt wel vraag is naar je product en/of dienst.
Daarnaast weet je hierdoor een beetje wat er speelt en waar je nog wat aan kunt toevoegen. Wat ook prettig is om te weten, is dat je met de informatie uit een grondige marktanalyse gemakkelijker een bedrijfsplan voor het buitenland kunt maken. Omdat je beter potentiële uitdagingen en kansen kunt analyseren, weet je precies wat je wel of niet moet doen in de, voor jou nieuwe, regio. Op die manier kun je je beter voorbereiden op een nieuwe uitdaging.
2. Wees online zichtbaar: laat je website en kanalen vertalen
Wat natuurlijk ook van groot belang is bij het aantrekken van internationale klanten is het aanpassen van je website. Met alleen een Nederlandse website kom je er over het algemeen niet in het buitenland. Je moet je website laten vertalen en in ieder geval in het Engels beschikbaar hebben. Het liefst laat je je website door een professioneel vertaalbureau vertalen zoals Vertaalbureau Perfect, zodat je zeker weet dat dit goed gebeurt. En nog beter: laat de website vertalen naar de taal van het land waar je gaat ondernemen.
Dat is in ieder geval een must voor landen waar geen Engels of Nederlands wordt gesproken. Het vertalen van je website gaat namelijk verder dan alleen het vertalen van de teksten. Je wil immers wel meteen vindbaar zijn in de zoekmachines met je website en het is prettig wanneer er direct de juiste tone of voice wordt toegepast. Daar kan een professionele vertaler je bij helpen, zodat je direct investeert in de vindbaarheid van je website op internationaal vlak.
3. Weet hoeveel btw je moet berekenen in het buitenland?
Een van de dingen waar je ook rekening mee moet houden als zzp’er die zaken wil doen in het buitenland is de btw die verrekend moet worden aan klanten in het buitenland. Als zzp’er in Nederland weet je waarschijnlijk maar al te goed hoe dat zit, maar hoe zit dat in een ander land? Het is goed om te weten dat je bij zakendoen binnen de Europese Unie de btw voor zakelijke klanten moet verleggen. Heb je particuliere klanten? Dan reken je over het algemeen 21% bij een bestelling of bij een dienst die wordt afgenomen door een particuliere klant.
Beschik je over internationale klanten van buiten de Europese Unie? Dan is het btw-tarief meestal 0%. Wanneer je twijfelt of wanneer je geen idee hebt welk tarief je moet rekenen, is het aan te raden om contact op te nemen met de Belastingdienst. Per land verschilt het wat de exacte regels zijn en het is verstandig om als zelfstandig ondernemer deze regels en wetten te begrijpen. Natuurlijk is Google ook je beste vriend wanneer het gaat om het inwinnen van informatie voor ondernemen in het buitenland.
4. Werk met de juiste facturatie software voor zakendoen
Wat veel zzp’ers tegenhoudt om te gaan ondernemen in het buitenland is de financiële kant van het verhaal. Neem bijvoorbeeld de veel voorkomende verwarring over de btw die je moet berekenen. Daarbij kan het ook nog eens zo zijn dat je samenwerkt met klanten die zich buiten de eurozone begeven. Zij maken gebruik van een andere valuta dan je gewend bent. Het is verstandig om je daar vooraf goed op in te lezen, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan.
Bij het versturen van een factuur is het bijvoorbeeld aan te raden om de factuur in eerste instantie altijd in de valuta van de klant te versturen. Ook is het prettig om de factuur zo op te stellen zoals men het gewend is in het land waar je zaken gaat doen. Je kunt hierbij een facturatieprogramma gebruiken, zodat je precies weet wat waar moet staan. Werk je vaker met consumenten of zakelijke partners uit het buitenland? Kijk dan eens of een vreemde valutarekening iets voor je is. Daarmee ben je minder afhankelijk van fluctuaties die van invloed kunnen zijn op de hoogte van de valuta.
Kortom: er zijn genoeg zaken waar je aan moet denken wanneer je als zzp’er in het buitenland zaken gaat doen. Schakel in ieder geval een professionele vertaler of een vertaalbureau in om je te helpen bij het vertalen van je website, je overige online kanalen en andere belangrijke documenten en stukken.