Boost je sales! (3 top handvatten!)
De vakantieperiode is aangebroken. En dus is er een grote kans dat je websitebezoek wat lager ligt dan normaal, omdat je doelgroep tijdelijk minder actief is.
Maar dat hoeft niet meteen slecht nieuws te zijn voor je sales. Door het gebruik van een CRM-systeem ben je namelijk verzekerd van een continue stroom aan nieuwe klanten, ook tijdens de zomermaanden.
Hoewel CRM-tools vaak worden gezien als klantbeheersystemen, zijn ze ook uitermate geschikt voor het ondersteunen van je acquisitie. Er zijn dan ook tal van handige functies ingebouwd die je efficiëntie verhogen.
We zetten drie voordelen voor je op een rij.
1. Automatiseer en structureer je verkoopprocessen
Vergeet je wel eens een potentiële klant te bellen? Met CRM-software is dat verleden tijd. In het systeem zet je alle klantgegevens, contactmomenten en afspraken. Ook kun je voor elke klant eenvoudig herinneringen instellen.
Daarnaast is de software erg geschikt voor het genereren van leads. Stel dat je een klant vlak voor de zomer belt en te horen krijgt dat ze in het najaar de strategie gaan uitzetten voor het volgende jaar. Dat is tevens wanneer er wordt gekeken naar ruimte in het budget.
Voor jou is het dan zaak om een reminder in te stellen, zodat je over een paar maanden weer contact met ze opneemt. Een CRM-systeem bespaart je veel tijd en zorgt zo voor een gestroomlijnd follow up-proces.
2. Goede communicatie tussen en binnen afdelingen
CRM-software zorgt er verder voor dat er duidelijke communicatie is tussen de marketingafdeling en de salesafdeling.
Een binnenkomende lead kun je direct toewijzen aan een salesmedewerker. Hierna kan de salesafdeling zich inlezen in de informatie die in het CRM-systeem is verzameld.
Nu is het de beurt aan de verkoopafdeling om deze leads om te zetten naar sales. Voor hen geldt dat hoe sneller er tot actie wordt overgegaan, hoe groter de kans is dat ze de sales daadwerkelijk binnenhalen. Uit onderzoek blijkt echter dat leads meestal niet binnen 24 uur worden opgevolgd.
Een CRM-systeem helpt bij het ‘warm’ houden van de lead en biedt de mogelijkheid deze constant te volgen. Zo vergroot je de kans dat de lead uiteindelijk leidt tot een nieuwe klant.
Bron: Business Insider