CTR verhogen in Google (hoe werkt dat precies?)

Hoge posities in Google zijn niet alleen belangrijk voor je zichtbaarheid, maar ook voor de CTR.
CTR, ook wel ‘’Click-Through-Rate’’, slaat op het percentage dat op jouw website klikt vanuit het totaal aantal vertoningen in de zoekmachine. Hierbij is het dus van belang dat jouw website hoog in Google staat, want hoe hoger jouw website staat, hoe meer kliks er ontvangen zullen worden.
Dus voordat je begint, moet jouw website hoger in Google komen.
Maar bovenaan staan in Google is niet het enige wat telt voor een hoge CTR. Vele factoren dragen bij aan het beïnvloeden van de CTR. De informatie die in de SERP (Search Engine Results Page) wordt getoond bestaat uit informatie, zoals de paginatitel en de meta-description. Dit zijn twee elementen die je kunnen helpen met het verhogen van de CTR.
Paginatitel
Het is van belang dat de paginatitel goed aansluit op de zoekopdracht, maar ook dat het aansluit op hetgeen wat jouw website aanbiedt. Daarnaast moet er goed opgelet worden dat de paginatitel aantrekkelijk is en antwoord biedt op de zoekvraag van de potentiële bezoeker.
Gebruik van zoekwoorden met hoge zoekvolumes en converterende zoekwoorden (met bijvoorbeeld ‘’kopen’’ of ‘’bestellen’’ erin verwerkt) zijn hierbij extra aantrekkelijk. Als laatste is het heel belangrijk dat de paginatitel niet te lang is, anders zal deze worden afgekapt door Google.
Meta-description
Ook voor de meta-description is het van belang dat deze niet te lang is, anders wordt ook deze afgekapt door Google. Verder biedt de meta-description ruimte om meer te vertellen over jouw website. Wat onderscheidt jouw website van de websites van jouw concurrenten? Wat maakt jouw aanbod uniek? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een snelle levering, een groot assortiment, gratis levering, enzovoorts!
Deze USP’s kunnen verwerkt worden in de meta-description en geeft de potentiële bezoeker wellicht het extra duwtje in de rug om op jouw website te klikken.
Rich snippets
Naast de paginatitel en meta-descriptions kun je jouw de zoekresultaten van jouw websites verrijken met rich snippets. Dit is extra informatie die verwerkt kan worden in de vorm van bijvoorbeeld, ratings of reviews. Deze extra weergave van informatie is voordelig want hoe meer aantrekkelijke informatie de bezoeker op voorhand heeft, hoe verleidelijker het is om jouw website te bezoeken.
Al met al, is het dus belangrijk om goed na te denken over het schrijven van je paginatitel, meta-description en het toevoegen van eventuele rich snippets om zo de CTR voor jouw website te verhogen.








