De 5 meest gemaakte communicatiefouten in het contact met de klant!

Communiceren doen we altijd en overal. Je kunt er mee spelen om te zien wat de effecten zijn. Of het juist heel gericht inzetten om een doel te bereiken. En omdat iedereen het constant doet, is het logisch dat we zo en dan in een valkuil stappen.
Ook in onze contacten met klanten.
De 5 meest gemaakte bloopers van klantgerichte communicatie:
-
Aannames
Je herkent het vast wel: jij gaat er van uit dat de klant hetzelfde denkt of vindt als jij. Of je vertrouwt erop dat iemand wel begrijpt wat je bedoelt. Een van de belangrijkste valkuilen in communicatie is het maken van aannames. Je kunt beter een keer te veel iets vragen, dan dat je aanneemt het antwoord wel te weten.
-
Afschuiftechnieken
Is een klant niet tevreden (over wat dan ook), voorkom dan dat je een ander de schuld geeft. Zoiets als ‘Bij logistiek hebben ze hun zaken niet helemaal op orde’ of ‘Inkoop zal het wel verkeerd genoteerd hebben’. Niet doen, niet netjes en jij bent verantwoordelijk voor de klant. Als de oorzaak van problemen elders in jouw bedrijf ligt, is dat vooral een interne zaak. Zeg eventueel dat je intern naar de oplossing gaat zoeken, maar hou je collega’s buiten schot in je contacten met de klant.
-
Ineffectieve lichaamstaal
Lichaamstaal, stemgebruik en woordkeuze zijn bij goede communicatie in balans. Vertel je bijvoorbeeld over iets leuks, dan neemt je lichaam ook een positieve houding aan en klinkt je stem enthousiast. Meestal merk je zelf wel of je je goed voelt bij wat je zegt. Merk je dat je een ongemakkelijk gevoel krijgt, achterhaal dan wat er scheelt. Je lichaam vertelt in dit geval vrijwel altijd de waarheid.
Bron: SalesGids (Natuurlijk ben je ook nieuwsgierig naar fout 4 en fout 5!)