Deze quick wins móet elke zzp'er kennen

Tijd is geld, vooral voor zzp’ers. Hoe minder tijd je verspilt, hoe sneller je knaken verdient. Maar valkuilen – zoals je arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers (aov) niet op tijd regelen – liggen op de loer.
Dus helpen we je op weg.
We zetten de beste quick wins voor zelfstandig ondernemers op een rij, zodat jij meteen je workflow kunt optimaliseren en veelvoorkomende fouten nooit (meer) hoeft te maken.
1. Maak je aov op orde
Maar liefst 40 procent van de zzp’ers heeft niets geregeld bij langdurige ziekte of (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid. Maar uitvallen kan ieder moment: sterker nog, het overkomt 200 mensen per dag. Met een passende aov verzekering voor zzp’ers ben je altijd verzekerd van een inkomen, ook als je uitgeschakeld raakt door een bedrijfsongeval, psychische klachten of zwangerschap.
Een aov is aantrekkelijk vanwege meerdere redenen: de premie is fiscaal aftrekbaar en een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan tot wel 90% van je gebruikelijke inkomen dekken. Wel zo geruststellend als je voor een langere tijd niet kan werken door een burn-out, depressie, ernstige RSI-klachten of een (sport)blessure, bijvoorbeeld.
Veel freelancers rekenen erop dat ze bij ziekte wel van hun spaargeld of buffer kunnen leven. Maar de praktijk leert dat zulke reserves sneller opgaan dan gedacht: slechts één jaar van je eigen geld leven kost meer dan tien jaar aan bruto aov-premie. Bovendien kan eigen vermogen je bij arbeidsongeschiktheid ook juist in de weg zitten: op een bijstandsuitkering mag je pas aanspraak maken als je door al je eigen geld heen bent. Voorkom onnodige risico’s en regel tijdig een aov voor zzp’ers die bij jou past.
2. Automatiseer zoveel mogelijk
In ons digitale tijdperk is automatiseren makkelijker dan ooit. Met een paar aanpassingen kun je jezelf heel wat onnodige uren aan papierwerk besparen:
-
Facturen:
Automatiseer en digitaliseer al je herhalende administratieve taken. Zaken als betalingsherinneringen, abonnementsfacturen en offertes kun je volledig laten uitvoeren door een online factuurprogramma als rompslomp.nl, fiscus.nl of e-boekhouden.nl. -
Urenregistratie:
Vergeet werken met onoverzichtelijke timesheets en hou al je gewerkte uren eenvoudig bij met een app op je mobiel, zoals TimeChimp. Voor projecten waarbij je werkt met een uurtarief kun je op die manier meteen een factuur uitdraaien op basis van wanneer je hebt in- en uitgeklokt. Daarnaast kun je daarop in één oogopslag zien hoeveel werkuren je hebt gedraaid; bij meer dan 1225 uur in een kalenderjaar heb je als zzp’er recht op bepaalde extra aftrekposten. -
Aankoopbonnen en facturen
Voor zakelijke aankopen dien je 7 jaar lang in de originele vorm te bewaren. Een papieren factuur of bon mag je dus nog steeds niet weggooien. Maar dat betekent niet dat je voortdurend in de weer hoeft te zijn met stapels losse bonnetjes. Met een app of online tool kun je de aankoopbonnen voor je bedrijf inscannen en opslaan in je digitale administratie. Zo beschik je altijd over een leesbare kopie en kun je die kosten direct digitaal verwerken.