Hoe gebruik je de juiste woorden in een verkoopgesprek?

Het geeft altijd leuke discussies in workshops die ik geef: hoe belangrijk is de inhoud van je verhaal? Als je kijkt naar het totaalplaatje van communicatie dan heb je drie elementen die er toe doen. Houding, stem en taalgebruik.
Dat laatste, de woorden die je gebruikt om jouw boodschap over te brengen, is maar voor 7% van belang . Je kunt een mooi verhaal hebben, maar als je er vervolgens bijstaat als een zoutzak komt het echt niet goed over bij de ander. Om maar eens een voorbeeld te noemen. En toch valt er in die 7% nog heel wat voordeel te behalen.
Inhoud versus woordkeuze
Laat een ding duidelijk zijn, je verhaal moet inhoudelijk wel kloppen natuurlijk. Jouw vakkennis moet als een paal boven water staan. Door de manier waarop jij je als deskundige presenteert, heb je al veel effect op de ander. Waar het vaak om gaat is de woordkeuze die je gebruikt. Door het gebruik van zogenaamde ‘twijfelwoorden’ ontkracht je je verhaal, zonde! Dit zijn woorden zoals misschien, eventueel, eigenlijk, denk ik, etc. Ook verkleinwoorden hebben een dergelijk effect. Laatst hoorde ik iemand zeggen “ik doe ook een stukje advies”. Dat klinkt niet bepaald sterk.
Nog een veelvoorkomende fout, spreken in de verleden tijd. Ook al wel eens een telefoniste aan de telefoon gehad die vraag “hoe was uw naam”? Uhm…degene die je spreekt is gewoon in leven hoor! Gelukkig is dit er een die je wel langzamerhand ziet verdwijnen uit het bedrijfsleven.
Bron: SalesGids
Lees beslist verder, je ziet dan ook concrete woordtips!