Hoe krijg ik meer opdrachten als SEO tekstschrijver?

Hoe krijg ik meer opdrachten als SEO tekstschrijver?
Je wilt meer opdrachten als SEO tekstschrijver. Of je bent tekstschrijver en zoekt naar nieuwe klanten, maar dat wil nog niet echt lukken. Hoe pak je dat aan?
Drie praktische tips leggen je uit hoe succesvolle schrijvers dat aanpakken. Door na te denken over de manier waarop een opdrachtgever zoekt, beoordeelt en zichzelf uiteindelijk overtuigt om samen aan de slag te gaan. Vergelijk jouw (online) aanwezigheid maar met een goed gesprek, waarin je het balletje aan het rollen brengt, versnelt en daarna gericht op doel schiet.
Nieuwe klanten als SEO tekstschrijver
Als je meer opdrachten of nieuwe klanten zoekt als SEO tekstschrijver kunnen deze drie tips je helpen:
-
Netwerken op een nieuwe manier
-
Bewijs dat je het spelletje begrijpt
-
Jouw ervaring als SEO tekstschrijver
Netwerken op een nieuwe manier
Laten we hopen dat we snel weer staan te borrelen en dat je daar nieuwe opdrachtgevers kunt ontmoeten.
Tenminste, als dat iets is waar je voorheen klanten vond natuurlijk.
Tot die tijd moeten het we doen met een nieuwe manier van netwerken. Dat vraagt om online zichtbaarheid, bijvoorbeeld via de sociale media.
Een goede tekstschrijver is tekstgedreven en dus niet zo sterk op Instagram of Facebook. LinkedIn is een stuk beter geschikt. Deel daar inzichten in taal en tekst of wijs op ontwikkelingen die er plaatsvinden. Beschrijf interessante cases of deel andere informatie, waarmee je regelmatig de aandacht op jezelf vestigt. Na verloop van tijd krijg je meer volgers, dus zal je merken dat anderen je op beginnen te merken en naar je gaan vragen. Zodra je een bericht ontvangt dat begint met ‘ik volg je al een tijdje’ weet je dat je op de goede weg bent.
Bewijs dat je het spelletje begrijpt
Als tekstschrijver heb je nog een traditioneel vak, ook al werk je waarschijnlijk vooral digitaal. Dat vakmanschap kun je laten zien, als beste bewijs dat je het spelletje begrijpt.
Schrijf een sterke tekst, waarbij je sterk definieert binnen de wijze waarop jij werkt. Dus schrijf je meeslepende verhalen? Of SEO teksten die de vindbaarheid verbeteren? Laat jouw potentiële klanten lezen en ervaren wat je maakt en voor elkaar krijgt.
Dus is jouw website een saai en droog verhaal, terwijl je pretendeert een ster te zijn in storytelling? Zorg dat nieuwe klanten dat online alvast een keer bij je ervaren.
En ben je een SEO tekstschrijver die belooft de vindbaarheid van klanten te verbeteren? Zorg dan dat je zelf goed vindbaar bent op de termen die opdrachtgevers gebruiken om specialisten zoals jij te vinden.
Jouw ervaring als SEO tekstschrijver
Zodra je voor mooie klanten werkt en ervaring opdoen als SEO tekstschrijver is het belangrijk om jouw prestaties bij te houden. En in contact te blijven met de opdrachtgevers waarvoor je dat doet of de teamleden waarmee je dat doet.
Stel na de succesvolle afronding van een project voor om er een case van te maken. Het is dan nog vers en als de klant tevreden is werkt diegene daar waarschijnlijk graag aan mee. Bouw op die manier meteen aan jouw portfolio, waarmee je meer nieuwe klanten kunt overtuigen.
Je brengt dan alles in stelling om online te overtuigen met wat je kan. Dat doe je door te netwerken op een nieuwe manier, te bewijzen dat je het spelletje begrijpt en jouw ervaring als (SEO) tekstschrijver te delen.