Hoe overtuig jij jouw klant in een e-mail?
Hoe schrijf jij een overtuigende mail naar jouw (potentiële) klant? Wij vroegen het aan marketingspeciallist Jennifer Delano en Slimmer Werken-expert Karen Visser. In dit artikel lees je hun belangrijkste do’s en don’ts.
Maak jouw e-mails kwalitatief beter. De lat voor een kwalitatief goede e-mail ligt hoog! Hoe schrijf je zo’n overtuigende e-mail naar een (potentiële) klant?
Let wel op! Mails die niet bedoeld zijn om te overtuigen, maar om te informeren of herinneren zijn op bepaalde vlakken anders opgebouwd.
Do’s
1: Maak in de titel duidelijk waarom de mail belangrijk is voor de klant en zorg voor een prikkelende titel. Klanten openen alleen hun mail als ze daar zelf ook iets aan hebben.
2: Schrijf een korte inleiding: Wat wil je onder de aandacht brengen? Beperk het deel wat over jezelf gaat. Niemand heeft zin in een uitgebreid levensverhaal.
3: De aanhef van je mail is belangrijk. Begin met: Beste meneer/mevrouw en dan de voornaam. Als je de naam van de degene waarnaar je mailt niet weet, laat dan de aanhef weg en begin meteen met de tekst. ‘Beste lezer’ klinkt namelijk nog onpersoonlijker.
4: Zorg ervoor dat de inhoud van jouw e-mail overtuigend is. Hanteer hiervoor het AIDA-model (Attention, Interest, Desire en Action). Het AIDA-model is een marketingmodel, dat vier essentiële stappen van marketingcommunicatie beschrijft.
Attention: Prikkel de lezer door middel van de titel van jouw mail. Bijvoorbeeld: ‘Hou jij ook zo van chocola?’
Interest: Wek de interesse van de lezer. Vertel een opmerkelijk feitje. Bijvoorbeeld: ‘Vroeger had ik geen zin om iets te doen. Ik was veel te dik en kon niet meer van de bank af komen. Ik heb een coach gevonden en ben vervolgens 50 kilo afgevallen!’
Desire: Zorg ervoor dat de lezer ook wil wat jij hebt bereikt. Bijvoorbeeld: ‘Ik zit nu heel lekker in mijn vel en durf alles aan. Ik ben coach geworden en kan jou helpen om het lichaam te krijgen waarvan je altijd hebt gedroomd.’
Action: Zorg ervoor dat de lezers over gaan tot actie. Voeg een link toe waar lezers op kunnen klikken. Bijvoorbeeld: ‘Als je HIEROP klinkt kun je mij bereiken. Ik ben elke dag bereikbaar en sta voor jou klaar.’ Test wel even of deze link het doet.
5: Zorg dat de klant jouw e-mail ook scannend begrijpt. De meeste mensen lezen een mail niet uitgebreid, maar scannen de tekst. Maak de eerste regel van de alinea vet en werk met tussenkopjes. Zo creëer je overzicht in een e-mail.
Bron: ZZP Servicedesk