Hoe roddel je effectief over je concurrenten? (Leuk stuk!)

Wij weten allemaal dat het onverstandig is om onze concurrenten te bekritiseren. Of: we zouden het moeten weten. Maar het is ook zo aantrekkelijk om de concurrent af te kraken. Wie weet trapt de klant er wel in. Mogelijk vaker niet dan wel. Gelukkig is er een manier die wel werkt.
Het is helemaal onverstandig om nare opmerkingen te maken over de vaste leverancier van een prospect. Want je kritiseert niet alleen de concurrent, maar ook de beslissing van de klant. De kans dat het als een rotte tomaat in je gezicht spat is groot. Maar de concurrent ongemoeid laten is natuurlijk ook geen goede optie. Hoe pak je het dan wel aan?
Er zijn verschillende methoden om je concurrenten pootje te lichten met even zoveel verschillende gradaties van risico’s. Je vindt in dit artikel enkele ideeën.
De veilige aanpak
Een tamelijk veilige methode is probleemvragen stellen over de zwaktes van je concurrenten. De grap is dat je daarbij de naam van de concurrent niet noemt. Stel je voor je zit bij een prospect en je weet dat Handelsonderneming Grijpgraag hun vaste leverancier is. Op zich levert dit bedrijf prima producten, maar hun service laat te wensen over. Dat uit zich bijvoorbeeld bij late leveringen. Dan zijn ze bepaald niet alert en bijzonder traag met het oplossen van deze problemen. Je rept met geen woord over je concurrent, maar stelt enkele vragen die inhaken op de zwakke punten van deze concurrent:
Bron: SalesQuest