Je verkoopt eigenlijk alleen maar vertrouwen! (Wist je dat?)

De mens is in de kern een sociaal dier dat vertrouwen zoekt in relaties. Binnen het verkoopvak werkt het net zo. Iemand moet eerst jou, je organisatie en je oplossing vertrouwen voordat iemand zaken met je doet. Je verkoopt dus eerst vertrouwen en niet je oplossing.
Vertrouwen krijg je als je vertrouwen geeft. Nu hoor ik je denken: waarom zou ik mijn vertrouwen als eerste geven? Onderzoek geeft aan dat 96 procent van alle mensen in de kern goed is, dus de kans is klein dat je een slecht mens tegenkomt. Door vertrouwen te geven kan je ook sneller ontdekken of je het terugkrijgt. Dus het is gewoon slim om mensen als eerste vertrouwen te geven.
Ingrediënten vertrouwen
Vertrouwen wordt door een paar zaken opgebouwd en versterkt. Het ontstaat door een duidelijke cultuur die je zoekt bij een mogelijke klant. Als zij dezelfde waarden en gedrag hebben als jij, leidt dit tot een diep vertrouwen en loyaliteit. Vertrouwen bouw je ook op door mensen te helpen en er niets voor terug te verwachten. Alles wat je geeft moet terugkomen, dus vertrouw erop dat het universum dit voor je regelt.
De wederkerigheid van deze natuurwet is een feit, maar de wederkerigheid van mensen niet. Daarom is het belangrijk dat je niets terug verwacht als je mensen helpt, anders zal je vaak teleurgesteld zijn. Verkopen begint met het geven van vertrouwen en hulp. Bouw hiermee je relaties op en je zal altijd succesvol zijn. Er zijn nog een paar zaken die vertrouwen opbouwen en versterken. Namelijk: eerlijk, loyaal en integer zijn.
Bron: SalesGids (lees absoluut verder en ga nog beter verkopen!)