StoryTELLING werkt helemaal niet. StorySHOWING wél. Hoe zit dat precies?

We zijn met z’n allen op de een of andere manier in de veronderstelling dat ‘het vertellen van verhalen’ dé sleutel is tot effectieve en overtuigende communicatie. Of het nu gaat om jouw rol in sales, marketing, politiek of… waar dan ook. In de afgelopen jaren lijkt StoryTelling het ultieme credo geworden.
Maar, StoryTelling werkt helemaal niet.
StoryShowing is het enige succesrecept.
Waarom werkt StoryTelling niet?
Als je iets vertelt, dan verwacht je dat mensen naar je luisteren. Alleen, mensen willen van nature helemaal niet luisteren. Of beter gezegd: ze willen niet dat hen iets dwingend verteld wordt. Dus, dat ze iets moeten doen. Of iets moeten laten.
Dat is hen namelijk al hun hele leven al opgedrongen.
Op de kleuterschool werd je - als klein kind - al verteld dat je binnen de lijntjes moest kleuren. Als je dat niet deed, dan zwaaide er wat. Je ouders vertelden je dat je jouw avondeten moest opeten. Deed je dat niet? Dan kreeg je straf. En dan ging je werken. Je baas vertelt je wat je moet doen. Doe je dat niet? Dan kun je vertrekken.
StoryTelling werkt dus averechts.
Gelukkig is er een beter, slimmer, strategischer én leuker alternatief!
Bron: Dé Nederlandse Debatclub Amsterdam