Waarom neprecensies niet meer mogen (en heeft dit gevolgen voor ZZP'ers?)

Sinds 28 mei 2022 zijn er nieuwe regels over het publiceren en delen van recensies op websites en sociale media en dat was ook hard nodig. Uit onderzoek van de Europese Commissie onder 223 Europese websites bleken er 144 niet aan de regels te voldoen, legt jurist Charlotte Meindersma uit in haar blog.
Het probleem ligt er vooral in dat websites niet informeren hoe ze aan de recensies komen en de meeste websites boden ook geen informatie over hoe ze nep-recensies proberen te weren. Het grootste probleem was dat websites niet vertelden of er nog een voordeel tegenover een recensie had gestaan, zoals een vergoeding, korting of kans om iets te winnen, maar ook niet dat ze zoiets in zijn geheel verboden.
Het was al verplicht om alleen betrouwbare informatie, waaronder recensies, te delen bij het promoten van een product. Maar de nieuwe regels verduidelijken dat nog wat meer. In 2021 legde de Autoriteit Consument en Markt al een boete op van 100.000 euro aan webwinkel Bicep Papa B.V. van de influencer Mobicep, omdat hij neplikes en nepvolgers had ingezet voor de promotie van zijn webwinkel.
Bron: De Ondernemer