Wanneer maak jij nu eindelijk eens een Big Data Plan?

Het zal niet de eerste keer zijn dat u over Big Data hoort of leest. En ook niet de laatste! Dat er veel data beschikbaar is was u mogelijk al bekend, maar dit neemt nog steeds toe. Wat mogelijk minder bekend is zijn de technische mogelijkheden die in sneltrein vaart ontwikkelen.
Er zijn vele software oplossingen, cloud opties en partijen die u hierover kunnen adviseren. Wat u dus eerst nodig heeft is een Big Data plan van aanpak.
Enkele voorbeelden
Toch eerst maar een paar voorbeelden om de verschillende opties te illustreren.
Sensoren zijn veel goedkoper geworden dus veel productie bedrijven zetten deze op diverse plekken om temperatuur, trillingen, vochtigheid of andere zaken te meten. Vervolgens kun je de relatie tussen deze factoren en de kwaliteit van je eindproduct meten. Of het preventief gebruiken. Zo hoorde ik tijdens een presentatie van Prof. Frans Feldberg dat de nieuwe wasmachines sensor informatie via de ingebouwde Wi-Fi doorgeven zodat de leverancier al preventief weet wanneer iets vervangen moet worden. Scheelt tijd, kosten en zorgen.
Tijdens de uitreiking van de “Slimste organisatie van Nederland” gaf de politie toelichting op haar gebruik van data – inbraakgegevens gebruiken om je surveillance schema’s te optimaliseren. De winnaar van de avond, Fietsenwinkel.nl gebruikt heel veel data omdat haar business model zo is opgezet. Clickgedrag op de modellen op de website wordt gebruikt om de bestellingen per model en kleur vast te stellen (en hiermee voorraadkosten te verlagen). Van elke fiets wordt ook elke reparatie bijgehouden zodat de kwaliteit van de fietsen ook door data is onderbouwd (welk onderdeel gaat hoe snel en hoe vaak kapot).
Bron: SalesGids








